ثقافة وفنونمصر

الفنان عمر رياض: أعتز بشهادة النجوم عن دور الصعيدى فى قلع الحجر

أنا بحب الصعيدي من زمان وهذا ما ساعدنى علي اني أكون متحمس وأخذ اللهجه أسرع و مع البروفات الكثير و مع المؤلف أحمد وفدي وأستاذ حسني صالح اللهجه أخذت عليها رغم أنها مختلفه عن أي صعيدي لأني عملت صعيدي أكثر مره و لكن اللهجه هنا بشهادة أهم نجوم في المسلسل كانت ثقيله في الأول و لكن بعد كده حبيتها وأخذت عليها جدا و الحمد لله كانت أخر هم في اللوكيشن.

أنا دورت علي حاجات متشابهه بيني و بين الشخصيه وهذا كان صعب جدا لأنها شخصيه بعيده عني تماما وشخصيه شريره لكن بحثت أكثر ووجدت إن التشابه الأكبر إن الشخصيه مش تابعه و بتبحث عن ذاتها .

أستاذ محمد لأنه غير منطقي إننا في الشغل نتعامل وكأننا في البيت أنا هنا في اللوكيشن زي زي اي ممثل و جمعني مشاهد معاه كثير و هو نجم كبير لازم يأخذ حقه أمام الناس .

مفيش حد بيتدخل في قرارتي و مركز الإبداع الفني كان أول طريق و تشجيع ليا في التمثيل . وأول عمل ليا كان فيلم الرجل الرابع مع أستاذ محمود كامل و بطوله أستاذ عمرو عبد الجليل.

أه إحنا إخوات كمان أنا و محمود لأننا إتربينا في بيت واحد و بنشارك نفس الصحاب و الهوايات من واحنا أطفال فلازم بالطبيعي بنسمع اراء بعض.

بحب الدراما أكثر حاجه لإنك بتعيشي أكثر وقت ممكن مع الشخصيه و هي الأنجح حاليا في الوطن العربي من وجهه نظري .

لم أطلب من أحد أن أدخل مجال التمثيل أول حاجه عملتها كان فيلم إسمه فيلم تجارى وحاليا إسمه الرجل الرابع كان إخراج محمود كامل بطولة عمرو عبد الجليل واختارونى من كاستينج لأننى كنت بأخذ ورش كتير إلى أن دخلت مركز الإبداع الفنى وكان أسلم طريق بالنسبة لى أن أدخل فيه مجال التمثيل خصوصا إن دراستى كلية إعلام ولم أستطع أن أدخل المعهد فعوضت ذلك بدخولى مركز الإبداع مع الأستاذ خالد جلال ومن هنا بدأ المشوار.

نحن عائلة كل شخص فينا فى شغله وكلنا بننقد بعض وأنا بحب أسمع رأيهم جدا وبحب أسمع السلبى أكثر من الإيجابى لأن السلبى بيقال من الناس القريبين منك جدا.

اتعلمت من جدى حاجات كتير جدا وكلها خارج التمثيل إتعلمت منه الألتزام والصبر وإنك تكون متواضع مع الناس والتركيز فى شغله.

المهنه الأساسية بالنسبه لى هى التمثيل أنا بحب الكتابه من صغرى لكن حلمى الأساسى هو التمثيل

أكيد بأخذ رأى خالى فى الكتابه لأنه عنده خبره كبيره وبحب إستايله فى الكتابه.

لم أدخل الورشة الخاصه به لكى لا يكون هناك حرج له بأى شكل لأن فيه ناس بياخدوها من ورش كتابه فأحببت أن أكون بعيد ولكى لا أسبب له أى إحراج وأكون السبب فى إضراره.

كان ليا تجارب فى التأليف وكنت بكتب حاجات بيقرأها أهلى وأصدقائى وتفضل فى الأدراج لغاية فيلم حجر إيجابى الحمد لله سمع وقدرت أقدمه فى عرض كبير فى سينما الهناجر وتحدثت عنى أستاذه منى الشاذلى وأستاذ رامى رضوان وأستاذ عمرو الليثى أهم إعلاميين فى مصر.

ان شاء الله مسلسل قلع الحجر و النوبه الجزء الثاني قريبا.

المزيد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى